پیام مهربانی

مشخصات بلاگ
پیام مهربانی
طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
شنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۰۵ ق.ظ

احتمال تأثیر چیست

منظور دقیق از احتمال تأثیر امر به معروف و نهی از منکر چیست؟

پیام مهربانی امر به معروف و نهی از منکر

منظور از احتمال تأثیر، آن صرف‌الوجود نیست، عدد بالای صفر هم نیست بلکه احتمال تأثیر اینجا یعنی از نقطه پنجاه‌پنجاه برود بالا یعنی مثلاً شصت درصد، هفتاد درصد احتمال می‌دهد ولی یقین ندارد و صد درصد نیست، تردید هم ندارد اما اگر تردید داشت و پنجاه‌پنجاه بود، امربه‌معروف و نهی از منکر واجب نیست ولی اگر مفسده‌ای نداشته باشد جایز است و اشکال ندارد. اما اگر پنجاه‌پنجاه بود و امر ونهی نکرد روز قیامت معاقب نیست (کیفر نمی‌شود) چون احتمال تأثیر می‌داد پس احتمال معنایش نقطه صفر و بالاتر نیست و از پنجاه‌درصد به بالا می‌شود احتمال تأثیر.

احتمال تأثیر برای این است که غرض امر به معروف و نهی از منکر تحقق پیدا کند. امر به معروف برای این است که عمل به معروف در جامعه محقق شود و نهی از منکر هم برای آن است که منکر در جامعه برچیده و ترک شود و افراد گناه نکنند. اگر ما احتمال تأثیر ندهیم، یعنی امر و نهی ما وقت تلف کردن باشد، ممکن است که امر و نهی واجب نباشد. بنابراین احتمال تأثیر شرط وجوب امر به معروف و نهی از منکر است و نه شرط جواز آن؛ گاهی وقت‌ها امر و نهی واجب است، گاهی جایز است، گاهی حرام است. اگر ما احتمال می‌دهیم که امر و نهی اثر می‌کند، خب واجب است. یک‌وقت یقین نداریم ولی احتمال می‌دهیم اثر دارد، خب اینجا هم واجب است. یک‌وقت نمی‌دانیم اثری دارد یا نه و از طرف دیگر مفسده‌ای دارد یا نه، اینجا امر به معروف و نهی از منکر جایز است و اشکالی ندارد ولی واجب نیست؛ و همچنین جایی که می‌دانیم اثر ندارد آنجا ممکن است بگوییم استحباب هم ندارد؛ جواز هم ممکن است نداشته باشد.

 

نظرات  (۱)

سلام علیکم
مطالب فوق، نظرات شخصی آقای فلاح زاده می باشد.
نه فتاوای مقام معظم رهبری.
لطفاً بحث 50 50 را به معظم له نسبت ندهید. و فوراً حذف کنید.
پاسخ:
سلام
لینک سایت خامنه ای دات آی آر قرار داده شده و منبع ما همونجاست

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی