پیام مهربانی

مشخصات بلاگ
پیام مهربانی
طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
يكشنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۱، ۰۸:۰۶ ق.ظ

شیوه غیر مستقیم

در امر به معروف و نهی از منکر سه مرحله ذکر شده:1- قلبی 2- زبانی 3- عملی

1-مرحله قلب یعنی اینکه وقتی منکری میبینی که در حال انجامه ، قلباً از انجام اون عمل تنفر داشته باشی ، بدت بیاد ، ناراحت بشی. و یا وقتی شاهد عمل خوبی هستی قلباً خوشحال بشی.وقتی میبینی دوستت نمازشو بموقع میخونه،دروغ نمیگه و... تو دلت تحسینش کنی و غبطه بخوری.

این البته پایین ترین حد امر به معروفه که اگه کسی نداشته باشه طبق بیان حضرت علی(ع) از نظر روحی مرده به حساب میاد.

2- همون تذکر لسانی هست که امروزه خیلی صحبتش میشه و خودش دو بخش داره: تذکر ملایم و بیان محکم و قاطع.

3- بعد از مرحله زبان مرحله ید یا همون امر به معروف و نهی از منکر عملی هست که فقها میگن مربوط به حاکم میشه و از عهده همه خارجه. اما وظیفه حاکم، اجبار بر این کاره که در مواقع حساس و ضروری که به اسلام و مردم ضرر جدی وارد میشه،بکار میره.

این مرحله هم از دو بخش تشکیل شده:1)عملی به معنای رفتار انسان 2)عملی به معنای اجبار

پس وظیفه ما در بخش اوله که باید نمود پیداکنه.

لازم به توجهه که در این مراحل هرچه از مرحله قلب به عمل نزدیک شویم،مرتبه و ارزش و تاثیر آن هم بیشتر میشود،لکن نیازمند اطلاع و تمرین و اهتمام است.اطلاع هم یعنی شناخت معروف و منکر و شناخت اصول و روش ها و بررسی شرایط و ...

حالا بسته به شخص هرچی احساس مسئولیت بیشتری نسبت به خودش ،خانوادش،دینش وجامعه ش داشته باشه و و جدانش بیشتر اذیتش کنه،از مرحله قلب میاد تا به عمل.

حالا عملی که ما میتونیم باهاش به صورت غیر مستقیم یا مستقیم تاثیر بذاریم چیه؟

همیشه که نباید تذکر داد،یا بعضی وقتا امکانش نیست،یا ممکنه ضرر برسونه یا نتیجه عکس بده.در این موارد بهتره یه کاری انجام داد که نه سیخ بسوزه نه کباب. چند تا مثال میارم تا مطلب بهتر بیان بشه:

مثلاً همین ترک مجلس گناه که خیلی شنیدید.البته این ترک باید جوری باشه که نشان دهنده ی اعتراض و مخالفت شخص به وضع موجود باشه،وگرنه صرفاً ترک کردن ممکنه برداشت های دیگه ای در پی داشته باشه.

یا برعکس شرکت در مجالس خوب خودش یه امر به معروفه به شرطی که تاثیرگذار باشی و حداقل یه نفر دنبالت بیاد.  یا قراراتون رو توی مسجد و برنامه های فرهنگی خوب بذارید،همونطور که دیگران توی پارک و خیابون میذارن.

یا مثال جزئی تر:

میخوای دوستت رو از کار بدی که میکنه نهی کنی.میتونی ذهنشو منحرف کنی.میتونی برنامه جایگزین ترتیب بدی.خلاصه یجوری فضا رو عوض کنی تا انجام اون کار بد کنسل بشه یا حداقل عقب بیفته، بعدش خدا بزرگه.

میخواد دوست جنس مخالف پیدا کنه،روش نمیشه تنها بره یا حال نمیکنه یا خجالت میکشه یا هرچی، بهرحال از تو میخواد باهاش بری. تو ذوقش نزن ، باهاش برو اما وقتی رفتی با لطایف الحیلی مسیرو عوض کن، بحثو عوض کن، برنامه جدید بریزو ... . این دیگه به خلاقیت و شرایط خودت و اون بستگی داره.

با اینکار کم کم شرایط فراهم میشه برای گفتگوی منطقی.چون اونوقته که تو میتونی بعنوان یه شخص بیطرف نظرت رو بگی و قانعش کنی.البته باید مواظب باشی که اون تو رو هدایت نکنه!

امر به معروف دوستانه

درست مثل برنامه ای که من سال دوم دبیرستان با یکی از همکلاسی هام داشتم.سخت بود ولی شد.

به من پیشنهاد میداد، منم قبول میکردم ولی یه شب به بهانه فراموش کردن شماره،یه شب به بهونه برنامه بهتر(سینما،ورزش،جشنواره و ...)،یه شب به بهونه بدی هوا و ... یجوری حواسشو پرت میکردم.البته در همین حین به شوخی و جدی حرفای خودم روهم بهش القا میکردم.

البته اینجا لازمه یه اشاره ای هم به موضوع تقوا بشه که انشاالله یه پست رو بهش اختصاص خواهم داد.

علی الحساب بعد از نمازهاتون یه آیه الکرسی بخونین.

امیدوارم که در انجام این اصل دینی، با نیت اصلاح و خیرخواهی، به نحو احسن و در حد توان موفق باشید و برکاتش در دنیا و آخرت نصیبتون بشه.

بابت طولانی شدن پست  هم عذر میخام.     ۳۰  /۱۰/۱۳۹۱

 

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۱۱/۰۱
علیرضا ن

نظرات  (۱۲)

سلام
وبلاگ قشنگی داری
لینک شدید
اگه دوست داشتید با نام • الحسین • لینک کنید
سلام .
فقط میتونم بگم خوب بود .

موفق باشی.
۳۰ دی ۹۱ ، ۰۸:۴۰ آزاده(راز موعود)
سلام
خیلی خوب یا بگم عالی بود
منم یه مثال براتون میزنم حالا نمی دونم تونستم امر به معروف بکنم یا نه
یه بنده خدایی بود همش میگفت خسته شدم از بس تو این جامعه با این وضع اینجوری تنها بودم خوب منم نیاز دارم به یه کسی ولی شرایط ازدواج رو ندارم و نمی دونم بیرون میرم کلی چیز میبینم خب منم آدمم و از این حرفا
یه روز بهش گفتم می خوای زیاد به اینجور چیزا فکر نکنی با مادرت یا خواهرت رابطه ی خیلی خیلی صمیمی برقرار کن(از لحاظ روانشناسی پسرایی که زیاد به جنس مخالف کشش دارن به خاطر اینه که رابطه خوبی با مادر یا خواهرشون ندارن یا برعکس دخترای هم که زیاد به جنس مخالف کشش دارن اونا هم رابطه خوبی با پدر یا برادرشون ندارن).
خلاصه من اینا رو بهش گفتم. بعد گفتم نمی خوام بگم من خیلی مذهبین و به قول بعضی ها بالا منبر برم ولی فقط یه شب نمازتو خوندی بعد از نمازت دعای معراج بخون اون وقت یه آرامشی بهت میده که ناخداگاه از اینجور چیزای بی ارزش دور میشی
یا مهدی


جواب:
سلام.ممنون
بله.خانواده ها نباید بذارن احساس نیاز عاطفی به بیرون حس بشه و میتونن این خلا رو پر کنن.محبت واقعی درون خانواده شکل میگیره.
پیشنهادتون قابل تحسینه.
۳۰ دی ۹۱ ، ۱۱:۴۴ آماده ی جهاد
سلام دوست عزیز
ممنون از دعوتتون پست زیبا و جالبی بود
ممنون که به من سر زدید
با افتخار لینک شدید لطفا ما رو با نام جهاد اکبر لینک کنید
بازهم هر وقت بروز شدید اطلاع دهید
یاعلی
سلام
مثل همیشه عالی بود..
منم با نظر آزاده خانم موافقم
سلام با افتخار در جمع دوستان بنده ورود پیدا کردید
شما هم اگه قابل دونستید بنده رو لینک بفرمائید
یا حق
سلام علیکم
امام هادی (ع) فرمودند : هر که بر طریق خداپرستی محکم و استوار باشد، مصائب دنیا بر وی سبک آید، گر چه تکه تکه شود.

دوره ی امام عسکری(ع) مضیقه ها و محدودیت های فراوانی را برای امام ایجاد کردند تنگناها تداوم یافت به نحوی که امام بشدت تحت نترل و نظر قرار گرفته و در زندان آن گرامی را جای دادند.

امام به رهبری همه جانبه امت و مواضع سنجیده سیاسی پرداختند و گاهی در برابر حوادث سکوتی معنا دار پیشه کردند و شیعه را در حال انتظار تا استقرار دولت کریمه اسلامی قرار دادند و در این راستا به معرفی امام عصر(عج) پرداختند و با این استراتژی با شهادت ایشان انتقال شیعه به دوره ی پر التهاب غیبت بود.

شهادت جانسوز امام عسکری (ع) بر شیعیان آن حضرت تسلیت عرض می نمایم و انشاءالله ما را در دعایتان فراموش نکنید، محتاج دعای جمله خوبانم
سپاس از حضورتان
لینک شدید
لا یَأمُرُ بِالمَعروفِ وَلا یَنهى عَنِ المُنکَرِ إلاّ مَن کانَ فیهِ ثَلاثُ خِصالٍ : رَفیقٌ بِما یَأمُرُ بِهِ رَفیقٌ فیما یَنهى عَنهُ ، عَدلٌ فیما یَأمُرُ بِهِ عَدلٌ فیما یَنهى عَنهُ، عالِمٌ بِما یَأمُرُ بِهِ عالِمٌ بِما یَنهى عَنهُ؛

امر به معروف و نهى از منکر نکند مگر کسى که سه خصلت در او باشد: در امر و نهى خود مدارا کند، در امر و نهى خود میانه‏روى نماید و به آنچه امر و نهى مى‏کند، دانا باشد .

بحارالأنوار، ج100، ص87، ح64
حضرت محمد ص
۱۴ بهمن ۹۱ ، ۱۳:۲۵ علیرضا ف.ح ب ع
سلام خسته نباشید.یاعلی
امر بمعروف بصورت غیر مستقیم تا حدودی سخت و خطرناک هست چون امکان لغزش خود انسان هم وجود دارد یا ممکن است شرایطی فراهم شود تا فرد مزه ی گناه را حتی بصورت اجباری بچشد و در این میان مرد خدا و قلب سلیم میخواهد که بتواند بدون لطمه زدن بر روح و روان خود دست دیگری را هم گرفته و از مرداب بیرون بکشد. چون امر بمعروف به شیوه ی غیر مستقیم نسبت به سایر روشها زمان طولانی نیاز دارد در این بین صبر و حوصله ی ناصح و ایمان قلبی به توانایی خود در این امر مهم را می طلبد.
پایدار و پیروز باشید.
وبلاگت زیبا و پر محتواست

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی